Viden om CSR

Viden om social ansvarlighed og bæredygtighed

1BMW: Verdens mest bæredygtige bilproducent for 8. år i træk

Det er ikke nok for BMW kun at have produkter med lavt forbrug.
BMW Group har også som mål at bruge så få ressourcer som muligt igennem hele produktionen og derfor er Sustainability Managament en forankret strategisk del af værdikæden: fra produktudvikling til genanvendelse og lige fra bestyrelsen til praktikanten.

Læs hele artiklen…

 


2Call me: Dagens CEO udfordring

Der bliver idag brugt oceaner af markedsføringskroner på det jeg vil kalde ”SEE ME” kommunikation på den gode gammeldags måde. Den interne begejstring helt oppe på CEO niveau for nye produkter, funktionaliteter og prismodeller vil ingen ende tage, men begejstringen udebliver ofte hos forbrugerne.
Forbrugerne ligner sjovt nok brands på ”SEE ME” området, de er også primært interesseret i sig selv og produkter har verden nok af! Markedsførings kronerne har slet ikke den positive impact de kunne have, hvis de blev anvendt med bevidstheden om, hvordan brandet kan være med til at gøre en positiv forskel i det samfund det er en del af. Læs hele artiklen..

 

3Claes Amundsen: CSR og reklame – en livsfarlig cocktail

CSR og reklame er to meget forskellige verdener. Reklame handler typisk om at fabrikere og sælge drømme, og folk er generelt villige til at acceptere, at reklamerne ikke nødvendigvis viser den dokumentariske sandhed. Håret i shampooreklamer må gerne være både fyldigere og blødere end det, som almindelige mennesker har. Blomsterbuketten må gerne fremtrylle en taknemmelighed og hengivenhed, der er større end den, de fleste kan gøre sig håb om i hverdagen.

Men hvor reklame handler om at fremkalde drømmesyn, handler CSR om at holde løfter. Dybest set er samfundsansvar ikke andet end det: Virksomhedens løfte til omverdenen om en konkret indsats. Det er ikke mærkeligt, at mødet mellem de to discipliner så tit ender i et frontalt sammenstød. Læs hele artiklen…

  

4CSR Västsverige: The C is the key

There is a lot of buzz around the term CSR. Some argue the C should be left out because responsibility is not a question for companies only. Others solve the discussion by just keeping the R. Also, some claim that CSR should be replaced with the broader term sustainability.

Læs hele artiklen…

 

 

5CSR Västsverige: The social contract

Today, CSR in a great extent concerns the actions that we choose to take. These actions often occur between different parties and successful CSR therefore often connects companies to society, NGOs etc. and vice versa. If we come together with shared values the result will be positive for everyone. It will be a Win, Win, Win situation!

Læs hele artiklen…

 

 

6Frank Jensen: Det handler ikke kun om juletræer…

…men om socialt og økonomisk ansvar. Når en stor offentlig virksomhed som Københavns Kommune indkøber ydelser og varer af private virksomheder, burde det være muligt at skele til deres socialøkonomiske profil. Det må vi ikke i dag. Derfor går vi glip af oplagte win-win-situationer.

Læs hele artiklen…

 

 

7Frank Jensen: Vi vil ikke acceptere social dumpning

I Københavns Kommune har vi 45.000 medarbejdere. Det gør os til en af Danmarks største arbejdspladser. Derfor er det min ambition, at vi skal sætte standarden og gå forrest, når det gælder social ansvarlighed på arbejdspladsen. Samtidigt ved vi også, at det gælder om at være en attraktiv arbejdsplads, hvis man vil tiltrække dygtige medarbejdere.

Læs hele artiklen…

 

 

8Microsoft: Medarbejderinvolvering er alfa og omega

I Microsoft er Corporate Volunteering også kaldet Employee Volunteering fx én af hjørnestenene i vores CSR arbejde, fordi vi tror på, at medarbejderinvolvering er den bedste måde, vi kan understøtte vores CSR aktiviteter på. Det vil sige, at CSR ikke bare er noget, vi siger, at vi gør, men noget vi udlever på alle niveauer i virksomheden. Samtidig viser interne undersøgelser, at det gør medarbejderne stolte at arbejde for en virksomhed, hvor de selv har mulighed for at bidrage til at tage et socialt ansvar.

Læs hele artiklen…

 

9Microsoft: Det tabte årti

Siden 2008, hvor finanskrisen ramte, har ungdomsarbejdsløsheden været støt stigende, ikke kun i Danmark men særligt i resten af Europa. Selvom ungdomsarbejdsløshed ikke er noget nyt fænomen, bør vi nu mere end nogensinde stå sammen om at sikre, at alle unge får muligheder for uddannelse og job. Det er afgørende for ikke bare Danmarks men Europas fremtid, at alle unge har kompetencerne til at kunne imødekomme de krav som arbejdsmarkedet stiller ikke kun i dag men også fremadrettet.

Læs hele artiklen…

 

10Pär Larshans: Who cares wins – I could not agree more

I have had the privilege to work for the same company for more than 26 years and with historic reference I see that the persons that has the long term perspective is the winner.  My company that I work for is Sweden’s oldest fast food company – doing business in fast-food is normally treated with dignity but I do believe that we have been able to prove the difference.

Læs hele artiklen…

 

 

11Red Barnet: Børnene skal på CSR-agendaen
Når man siger, at man vil tage et socialt ansvar, skal man også gøre det. Og ikke kun på papiret. De seneste år har vi set eksempler på, virksomheder, der er havnet i pressen, fordi de bliver afsløret i ikke at gøre, som de siger eller ikke at gøre det ordentligt. Nogle gange skyldes det, at virksomhederne rent faktisk ikke har taget deres ansvar alvorligt. Det er selvfølgelig uacceptabelt. Men andre gange skyldes det, at virksomhederne simpelthen ikke ved, hvordan de skal gøre det rigtigt. Og her er samarbejde helt afgørende.

Læs hele artiklen…

12VedvarendeEnergi: Hvad er det nye ved CSR?

I Bjarke Rambøll fra VedvarendeEnergi’s blogindlæg spørges der ”Hvad er det nye ved CSR?” et relevant spørgsmål i VedvarendeEnergi, der altid har arbejdet med bæredygtig energi.

I VedvarendeEnergi har CSR skabt et øget fokus på
virksomhedssamarbejder, hvor man er man blevet mere aktive og diskuterer
virksomhedssamarbejder på et højere strategisk niveau end før.

Læs hele artiklen…

 

13Wayne Visser: Kan vi hæve CSR forbandelserne?
I bakspejlet kan vi se at 1990´erne repræsenterede årtiet for CSR codes og standarder – lige fra EMAS og ISO 14001 til SA 8000 og Global Reporting Initiative.

Men disse standarder skulle vise sig blot at være et opvarmningsnummer for de sidste ti år, hvor vi har set brugen codes vokse støt på stort set alle områder indenfor bæredygtighed og ansvarlighed og i alle større industri sektorer. Faktisk så meget at vi har inkluderet over 100 codes, retningslinjer og standarder i udgivelsen A to Z of Corporate Social Responsibility, trods det at disse 100 kun er et lille udvalg af hvad der ellers findes af codes derude. Læs hele artiklen…

 

13Wayne Visser: En ændring af verden, én leder ad gangen

Vi har nået et punkt, der kræver at ledere må fremskynde og opgradere forandring.
Vi står over for en krise inden for lederskab. Vores globale udfordringer fylder meget og klart, men vi synes at mangle ledere, der kan lave forandringer på en skala og hastighed, der svarer til størrelsen og alvoren af de problemer, vi står over for. I et forsøg på at forstå dette lederskabs dødvande, har jeg researchet med University of Cambridge s program for Sustainability Leadership om hvordan forandringer sker. I denne blog, vil jeg kort skitsere nogle af vores konklusioner.
Læs hele artiklen…

 

14WWF: Vi gider ikke kun duksedrenge

CSR er efterhånden blevet allemandseje – også i Danmark. Langt de fleste virksomheder praktiserer CSR i en eller anden afskygning. Fra support af den lokale håndboldklub til arbejde med personalepolitikker eller udvikling af indkøbspolitikker. Og ligesom måderne at drive CSR på er mange, er også motivationerne det.

Nogle virksomheder praktiserer CSR for at sikre en ansvarlig produktion, nogle vil skabe øget brandværdi, andre vil sikre fremtidig adgang til ressourcer, mens nogle vil skabe øget medarbejderstolthed, forhindre negative pressehistorier, foretage besparelser i ressourceforbruget … eller… you name it!
Læs hele artiklen…